Nyhed, 7/3-2013
Onsdag offentliggjorde det europæiske håndboldforbund, EHF, de endelige medietal for EM 2012 i både kvinde- og herrehåndbold. Tallene viser, at de to slutrunder, som begge blev afviklet i Serbien, i alt samlede 1,85 milliarder seere fordelt på 75 rettighedshavende tv-stationer, som transmitterede slutrunderne til mere end 200 lande. Det betyder en stigning på ca. 35 procent siden sidste ’EM-år’ i 2010, samt en stigning i sendetid fra 2670 timer til 3060 timer.
Denne voksende interesse for håndbold er naturligvis noget, der vækker glæde hos EHF:
“Jeg er henrykt over stigningen I forhold til TV seere, og håndbold står enormt stærkt I mediebilledet inden for sport,” siger EHF’s franske præsident, Jean Brihault, og fortsætter:
”EM for såvel kvinder som mænd leverer præcist de elementer, sportsfans efterspørger: action, drama og spænding – bragt ud i stuerne verden over af verdensstjerner via HD produktioner af allerhøjeste kvalitet.”
Procentvis er stigningen størst hos kvinderne, mens det dog fortsat er mændene, der tiltrækker den største del af tv-interessen, med 1,47 milliarder af det samlede EM-seertal.